Nieuw boek: Speurtocht naar inwoners in 24 concentratiekampen

• Afbeeldingen | Bron: Han Frenken, wikiwand (embedded) ©

Han Frenken, taxiondernemer uit Stein, ondernam een indrukwekkende zoektocht om gegevens te verzamelen over dorpsgenoten die tijdens de oorlog in concentratiekampen verbleven. Zijn inspiratie kwam na een aangrijpend bezoek aan Bergen-Belsen in 2015.

Met vastberadenheid en passie dook hij in de archieven van 24 concentratiekampen, vastbesloten om hun verhalen te achterhalen. Samen met zijn metgezel Henry Okkersen ondernam hij een intensieve reis door Duitsland, Oostenrijk, Polen, Tsjechië, Frankrijk, België en Nederland waarbij Frenken ter plaatse de kamparchieven doorzocht terwijl Okkersen de kampen verkende.

Het resulteerde in een boek van 225 pagina's, getiteld "Speurtocht naar inwoners in 24 concentratiekampen"
Dat beschrijft niet alleen de ervaringen in de kampen, maar ook zijn zoektocht naar Steindenaren die daar verbleven. Frenken hoopt dat dit werk bijdraagt aan het bewustzijn van de jeugd.

Het boek van Han Frenken is verkrijgbaar bij de Primera in Stein voor 18,95 euro.

Han Frenken boek 2024

Foto onder: aankomst Hongaarse Joden in Auschwitz. Ouderen, moeders en kinderen gaan rechtstreeks naar de gaskamers (wikiwand, embedded)